Jak zostać spedytorem?

Home / Blog / Jak zostać spedytorem?

Spedytor wbrew pozorom odpowiada za mnóstwo zadań i spoczywa na nim bardzo duża odpowiedzialność – zarówno za transportowany towar, jego cenę, jak i relacje z klientami. Jakie są dokładnie jego obowiązki i co należy zrobić, aby nim zostać?

Czym zajmuje się spedytor?

Spedytor to osoba, która zajmuje się transportem – jego organizacją, jak i przebiegiem. Na czym to dokładnie polega? Jego zadaniem jest wynalezienie jak najtańszego środka transportu, ale zarazem jak najlepszego. Zleca on transport wybranemu przewoźnikowi oraz opiekuje się przesyłką – oczywiście zdalnie. Musi się więc codziennie kontaktować z kierowcami, przewoźnikami, kontrahentami i klientami. Często także prowadzi dokumentację, podpisuje umowy, czy rozlicza zlecenia. Musi się dobrze orientować w zakresie wiedzy dotyczącej opłat drogowych, opłat za mosty czy promy i winiety, posiadać wiedzę na temat zakazu jazdy w weekendy, czy o konwencji CMR. Poza ogromem wiedzy tworzy on również relacje z klientami i reprezentuje firmę. Praca spedytora wymaga również nieustannego kształcenia się i rozwijania, co jest możliwe dzięki wielu kursom.

Jakie wykształcenie powinien mieć spedytor?

Bardzo ważne jest doświadczenie oraz znajomość języków obcych. Jeszcze do niedawna wystarczyło tylko technikum spedycyjne, ale obecnie najlepiej ukończyć również wyższe wykształcenie, czyli transport i logistykę lub zarządzanie transportem, może przydać się również ekonomia. Wiele firm również poszukuje kandydatów do przyuczenia do zawodu, więc w ten sposób można zdobyć doświadczenie. Bardzo ważna jest znajomość języków obcych – czym więcej, tym lepiej. Praca spedytora wymaga też pewnych predyspozycji – wysokiej odporności na stres, umiejętności handlowania, negocjowania oraz zdolności organizacyjnych. Dobrego spedytora powinna również charakteryzować podzielność uwagi, wyobraźnia przestrzenna, bardzo dobra pamięć, łatwość w nawiązywaniu kontaktów i charyzma. Istotne jest również rozeznanie w tematyce sprzedaży i obsługi klienta.